Geen onderdeel van een categorie

Agnes Koops-Aukes, CEO van PwC, in gesprek met Motopp over het belang van diversiteit en inclusie – én Motopp – op de werkvloer

24 november 2023 | 7 minuten leestijd

Agnes Koops-Aukes, CEO van PwC, in gesprek met Motopp over het belang van diversiteit en inclusie – én Motopp – op de werkvloer

PwC en Motopp zijn in het derde kwartaal van 2023 een strategische samenwerking aangegaan op het gebied van inclusie en diversiteit. Gezamenlijk benutten de organisaties het potentieel van uiterst gemotiveerde, hoogopgeleide en talentvolle nieuwkomers.

“Met de juiste motivatie en kansen kan je een mooie carrière maken. Ik ben ooit bij PwC begonnen vanuit de gedachte: daar kan ik veel zien en leren. Stap voor stap ontwikkelde ik mezelf en pakte ik meer taken op. Als dochter van ondernemers zie ik altijd werk en weet ik van aanpakken. Op weg naar deze positie heb ik veel kansen gekregen. Dat gun ik iedereen”, deelt Agnes.

portret Agnes Koops-Aukes, CEO pwc

Onze vier Motoppers maken het verschil

“Als CEO wil ik PwC, en daarmee de wereld, weer een stukje mooier maken. Mede door te staan voor inclusie en diversiteit. Ik wil daarin barrières wegwerken. De werkvloer is idealiter toch een afspiegeling van de samenleving. Het maakt niet uit wie je bent, wat je achtergrond is of waar je vandaan komt: het gaat om je talent, inzet, creativiteit, motivatie, je impact. We willen het goede doen als organisatie, maar krijgen daar ook heel veel goeds voor terug. Ik denk aan onze vier Motoppers. Zij maken samen met ons het verschil.”

Om carrière te maken moet je lef tonen

“Op een dag kreeg ik bij PwC de vraag: wil je partner worden, want ik denk dat je er geschikt voor bent? Ik was verrast, maar ben er voor gegaan. Carrière maken draait ook om lef tonen. Je vinger opsteken, mensen aan je binden die de lat hoger durven te leggen voor jou, die je supporten: je kan het. Daardoor ga je vanzelf denken: ja, misschien kan ik het ook wel. Het is een cliché, maar blijf altijd jezelf. Dat is jóúw kracht. Ik denk dat ik altijd gewoon Agnes ben gebleven.”

Impact

En die Agnes wil van betekenis zijn, impact hebben, bijdragen aan een betere wereld. “Natuurlijk via klanten. We komen bij veel bedrijven en zetten daar dingen in gang, bijvoorbeeld als het gaat om de ESG-criteria (Environmental, Social & Governance), de duurzame en maatschappelijke impact van organisaties. Daarnaast maken we de wereld mooier via onze medewerkers. Ik zeg weleens tegen collega’s: ik heb je volwassen zien worden. Je begon hier op je 22e, jong en onervaren, en kijk waar je nu staat. Dat is ook een bijdrage aan de samenleving, dat we mensen laten groeien met onze kennis, ervaring en mogelijkheden.”

Gelijke kansen voor iedereen

“Ik besef me heel goed dat wij vanuit PwC een bevoorrechte positie hebben. Dat bevoorrechte wil ik teruggeven aan de maatschappij. Ik ben extreem gemotiveerd als het gaat om een diverse en inclusieve werkcultuur, gelijke kansen voor iedereen. Ik heb als vrouw de kans gekregen mezelf te ontwikkelen richting deze positie, maar voor velen is dat nog altijd niet vanzelfsprekend. Ook wij hebben maar 20% vrouwelijke partners. Maar verandering kost tijd. “Het is nog maar 54 jaar geleden dat mijn moeder op haar werk te horen kreeg: vrijdag is je laatste dag. Enkel en alleen omdat ze ging trouwen. Hoe bijzonder was dat.”

Ik wil barrières wegwerken: de werkvloer is idealiter toch een afspiegeling van de samenleving.

De toekomst vraagt om verandering

“Als je cultuurverandering wil, moet je volhouden. Voer gesprekken, ga samenwerkingen aan, blijf opschalen, bewaak je kwaliteit, haal goede mensen in huis. Motopp helpt ons hierbij. We kiezen echt niet alleen voor Motopp vanwege het sociale aspect, we zijn er zelf ook bij gebaat. Werken met Motopp is veel meer dan alleen CSR (Corporate Social Responsibility). Motoppers voeden onze organisatie met nieuwe kennis, ervaringen en inzichten. Dat is waardevol als je wil blijven innoveren. Er komt ontzettend veel op ons af, onder meer als het gaat om ESG en nieuwe technologie. De toekomst vraagt om verandering. Wij hebben ook niet meteen antwoord op alle vragen. Hoe diverser je organisatie, hoe meer antwoorden je intern krijgt, hoe beter je kan inspelen op de toekomst.”

Iedereen kan verschil maken

“Als partner van PwC heb ik de opdracht om de organisatie beter achter te laten dan toen ik begon. Ik moedig medewerkers aan hetzelfde te doen. Iedereen kan verschil maken. We doen het samen. Onze mensen weten vaak heel veel over één ding, maar vraagstukken gaan niet over één ding, ze gaan over het complexe van alles samen. Daarin vullen we elkaar aan, versterken we elkaar en blijven we ons ontwikkelen. Die eagerness is kenmerkend voor onze organisatie.”

Goed inwerkprogramma

“Dat hoort ook bij Motopp, het beste uit jezelf halen. Motoppers komen goed opgeleid en voorbereid bij ons binnen en zijn ready to go. Motopp en PwC helpen daarbij met goede begeleiding, een fijne basis en gekaderd proces. Wij zijn ervaren in het onboarden van nieuwe collega’s. Het inwerkprogramma is goed uitgedacht, waardoor mensen rust ervaren en zichzelf nog sneller en beter kunnen ontwikkelen. Het blijft supergaaf om nieuwe mensen te zien binnenkomen. Dat is het fundament van onze organisatie: de diversiteit aan mensen en verhalen.”

Bij PwC zijn we extreem gemotiveerd als het gaat om een diverse en inclusieve werkcultuur, gelijke kansen voor iedereen.

Intrinsieke motivatie

“Er bestaat steeds meer regelgeving op het vlak van social return. Dat is goed, want regelgeving zet aan tot verandering, het is een drijfveer om het anders en beter te gaan doen. Maar de echte drijfveer ontstaat vanuit een intrinsieke motivatie. Mensen gelijke kansen bieden is gewoon the right thing to do. Daarnaast is het een belangrijke businessdrijfveer. Mensen met verschillende achtergronden brengen nieuwe kennis en ervaring met zich mee, wat waardevol is voor onze klanten. Vanuit deze drie drijvers – regelgeving, business en met name onze intrinsieke motivatie – zeiden we meteen ‘ja’ op een samenwerking met Motopp.”

The right thing to do

“Inmiddels zijn er vier Motoppers bij ons begonnen. We zijn onder de indruk van de sterke basis die zij uit het verleden meebrengen en de kennis waarmee zij toekomstige vraagstukken voor ons kunnen beantwoorden. Het zijn mensen met veel talent, expertise en creativiteit, die meteen up and running zijn. Ze willen ook heel graag, waardoor de tractie hoog is. Daar houden wij van. Dus ja, de samenwerking met Motopp is vanuit allerlei perspectieven the right thing to do.”

“Motoppers zijn mensen met talent, expertise en creativiteit die meteen up and running zijn en zorgen voor een hoge tractie. Daar houden wij van.”

OVER

PricewaterhouseCoopers is ’s werelds grootste organisatie op het gebied van zakelijke dienstverlening met een focus op assurance-, belasting- en adviesdiensten. Bij PwC Nederland werken meer dan vijfduizend mensen. Met veel plezier en energie houden zij zich samen bezig met de aanpak van maatschappelijke problemen en de ontwikkeling van duurzame oplossingen. PwC zet stevig in op diversiteitsbeleid, een inclusieve cultuur op de werkvloer, waarbij iedere collega zich geaccepteerd, gerespecteerd, gewaardeerd en betrokken voelt. Mensen maken het verschil, ieder met een eigen achtergrond en cultuur. www.pwc.nl

Motopp gelooft in een wereld vol mogelijkheden en gelijke kansen, ongeacht waar je vandaan komt. Vanuit deze gedachte begon Motopp in 2020 aan een missie: statushouders een carrière in het Nederlandse bedrijfsleven bieden. Veel statushouders hebben in hun land van herkomst al een bachelor of master behaald, maar worden door Motopp verder opgeleid tot IT-professional of Finance-specialist binnen de Nederlandse werkcultuur. Nieuwkomers krijgen hierdoor weer een toekomstperspectief. Tegelijkertijd verkleint Motopp hiermee de arbeidstekorten in diverse branches en voldoen organisaties met een Motopper aan Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) en social return-verplichtingen. A triple win! www.motopp.nl

“Het is onze overtuiging dat ons toekomstig succes meer dan ooit wordt bepaald door ‘hoe’ we dingen doen in plaats van ‘wat’ we doen.”

– Agnes Koops-Aukes, sinds 1 juli 2022 voorzitter Raad van Bestuur PwC Netherlands.