Klantcases

ABN AMRO en Motopp.

1 september 2021 | 6 minuten leestijd

ABN AMRO en Motopp.

ABN AMRO hecht waarde aan gelijke kansen voor iedereen, daarom zijn ze een samenwerking aangegaan met Motopp.

Nieuwkomers hebben recht op gelijke arbeidskansen

Sonal Vaid, Mendix Chapter Lead bij ABN AMRO voor de afdeling Detecting Financial Crime, werkt met 3 Motoppers en deelt haar ervaring met het samenwerken met hen. Deze samenwerking is ontstaan als onderdeel van het Reboot-programma van ABN AMRO, dat gericht is op diversiteit en inclusiviteit. ‘’We hebben op deze afdeling 2 Mendix teams en ik ben verantwoordelijk voor de algehele groei van het team, niet alleen op technisch of professioneel vlak, maar ook persoonlijk vlak.’’ vertelt Sonal. 

Het doel van Reboot is om mensen die hun thuisland hebben moeten verlaten en als vluchteling in Nederland zijn aangekomen te ondersteunen bij het overbruggen van het gat op de Nederlandse arbeidsmarkt. ABN AMRO hecht waarde aan gelijke kansen voor iedereen, ongeacht hun achtergrond, en daarom zijn ze een samenwerking aangegaan met Motopp.

Het coaching concept van Motopp sprak ons zeer aan, het helpt ze echt om te groeien

— Sonal Vaid, Mendix Chapter Lead bij ABN AMRO

De Motoppers bij ABN AMRO zijn Mendix-ontwikkelaars en ontvangen coaching on the job van Motopp. De coaches van Motopp geven veel individuele aandacht aan de Motoppers. Ze kunnen er voor alles terecht: vragen over werkcultuur in Nederland, persoonlijke ontwikkeling of technische zaken. Er kunnen privésituaties op de achtergrond spelen, of vragen over de directheid van Nederlanders of hoe je om moet gaan met feedback. Werken aan vaardigheden in presenteren en spreken en de benodigde zelfverzekerdheid daarvoor opbouwen kan ook met de coaches. De Motoppers hebben dan al een lange vertrouwensrelatie opgebouwd met hun coach uit het opleidingstraject, waardoor zij zich open en kwetsbaar op durven te stellen en sneller zaken bespreken en aanpakken. Deze coaching leidt volgens Sonal zichtbaar tot aanzienlijke verbeteringen in communicatie- en onderhandelingsvaardigheden. “’Ik ben maart dit jaar op deze afdeling gekomen, maar heb sindsdien al zo’n groei gezien bij Salma en de andere Motoppers”.

Het talent van de Motoppers en de meerwaarde die zij aan Sonal’s team brengen was een belangrijke reden om 3 mensen van Motopp aan te nemen als Mendix ontwikkelaars. ABN AMRO ziet dat mensen met een vluchtelingenachtergrond geen eerlijke kansen krijgen bij het betreden van de arbeidsmarkt. Ze zijn ervan overtuigd dat iedereen, ongeacht haar of zijn achtergrond, levensovertuiging of voorkeuren, recht heeft op gelijke kansen. ABN AMRO is toegewijd aan de begeleiding van nieuwkomers. “Opnieuw je carrière beginnen in een nieuw onbekend land is enorm spannend.” zegt Chani Savelberg, diversity and inclusion consultant binnen ABN AMRO. “Het is van belang dat je leert hoe je jouw talenten en achtergrond kunt inzetten om het beste uit jezelf te halen. Wij waren dus blij dat Motopp een heel coachingstraject aanbood,’’ zegt Chani.

Omdat iemand zijn geboorteland heeft verlaten en een carrière switch heeft gemaakt, is het niet altijd makkelijk om weer opnieuw te beginnen. ‘’De drie Motoppers hadden een andere carrière achtergrond dan IT en geen ervaring bij een bank. Nu zijn ze Mendix-ontwikkelaar: dat is een ommezwaai van 180 graden.’’ Dan moet je nog bekend raken met de nieuwe cultuur en een andere manier van werken. ‘’Ik zie echt dat het een grote meerwaarde is dat Motopp een veilige plek biedt die de mogelijkheid geeft om gewoon een gesprek met je coach te voeren, ook als dat even geen trainingssessie is. In de praktijk betekent het besteden van extra aandacht aan deze groep, dat er wordt gezien welke handvatten zij nodig hebben om de kloof naar arbeidskansen te overbruggen.”, aldus Chani.

Als grote onderneming hebben we een sociale corporate verantwoordelijkheid om het gat op de arbeidsmarkt voor verschillende groepen te verkleinen.

— Chani Savelberg, Diversity and Inclusion Consultant bij ABN AMRO

Salma, die nu een paar maanden bij ABN AMRO aan de slag is, beaamt dit. Voor Salma, biedt de bank veel ruimte en ondersteuning voor persoonlijke ontwikkeling. Ze benadrukt dat ze veel dingen moeten leren, niet alleen maar de technische kant van Mendix. ‘’Je moet ook de nieuwe cultuur in een bedrijf leren kennen bijvoorbeeld. Dat was natuurlijk wel even wennen in het begin. Ik heb altijd al in een groot bedrijf willen werken, ik heb hiervoor ook een baan gehad maar dat was niet zoals dit. Wat het flexibeler en gemakkelijker maakt, is dat het hier een internationale gemeenschap is, met veel verschillende culturen.’’ Het integreren met collega’s ging dan ook soepel voor Salma.

ABN AMRO streeft naar voortdurende ontwikkeling van medewerkers en houdt gesprekken over nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden. “Zo informeren we of een persoon bereid is om aan zijn leiderschapskwaliteiten te werken, omdat je op een gegeven moment kan groeien van teamlid naar het leiden van een team.’’ Sonal zegt dat daar tijd voor vrijgemaakt wordt bij ABN AMRO. ‘’We kunnen een gedeelte van onze tijd gebruiken voor ontwikkeling, inclusief intern curriculum, trainingen en certificeringen.’’

De samenwerking met Motopp heeft ABN AMRO positieve resultaten opgeleverd. De Motoppers hebben hoogwaardig werk geleverd en dragen bij aan verschillende applicaties binnen de bank. Bovendien zijn er inmiddels al zeven Motoppers interne medewerkers geworden, en er zullen er vast nog meer volgen die het Motopp-traject afronden. “Iedereen heeft een eigen leercurve. Die leercurve was natuurlijk aanwezig bij de Motoppers, maar die duurde niet lang. Wat ik zie dat Motopp goed doet, is de mensen helpen opnieuw te beginnen, zich laten omscholen en ze ondersteunen met het heropbouwen van hun leven. “De algehele ervaring is echt goed en positief geweest.”, zegt Sonal.

Chani ziet dat de Motoppers een hoop toevoegen. ‘’Talenten met de juiste IT-skills zijn op de huidige krappe arbeidsmarkt moeilijk te vinden. Daarnaast zien we dat ze enorm gepassioneerd zijn en heel leergierig, skills en eigenschappen die we met open armen verwelkomen.’’ De algehele ervaring van ABN AMRO met de Motoppers is zeer positief en draagt bij aan hun inzet voor diversiteit en inclusiviteit. Daarnaast brengen de verschillende culturele achtergronden en ervaringen ook nieuwe inzichten mee. ‘’Je krijgt andere invalshoeken en manieren van bijvoorbeeld problemen oplossen te zien. Dit zorgt voor meer heterogene groepen, die elkaar meer uitdagen, wat leidt tot innovatievere producten en diensten. Win-win dus!’’

Motopp’s aanpak sluit perfect aan op het D&I beleid van ABN AMRO.

Samen zorgen we voor een Triple win voor mens, bedrijf en samenleving. Geïnspireerd?